Apr 23, 2020

Macam mana niat Puasa Esok Hari dan Niat Puasa Sebulan

Tahun 2020 ini kita sambut Ramadhan di rumah akibat COVID-19 dan atas alasan PKP. (Perintah Kawalan Pergerakan). Tiada Solat Fardhu di masjid, Tiada iftar , Tiada Moreh, Tiada Solat Terawih di masjid dan Tiada Bazar Ramadhan.

Di kesempatan ini i olls nak ucap Selamat menjalani Ibadah Puasa. Moga Kita semua mendapat Keberkatan serta Pahala yang berlipat ganda ;dan semoga Kita direzekikan bertemu dengan malam seribu bulan iaitu Malam Lailatul Qadar.

Bulan Ramadhan awalnya adalah Rahmat..Pertengahannya Keampunan dan Akhirnya Pelepasan dari Neraka.

Marilah kita mengimarahkan bulan mulia ini yang menjadi Rukun Islam di rumah dengan menjalani solat terawih dan memperbanyakan amalam berzikir, bersedekah dan membaca al quran; mungkin ianya menjadi asbab kita untuk beristiqamah dengan amalan tersebut seusai bulan Ramadhan. 

Niat Puasa Ramadhan : 

Niat Puasa Esok Hari [BACA SETIAP MALAM]

NAWAITU SOUMA GHODIN 'AN ADA'I FARDHI SHAHRI 
ROMADHONA HAZIHI- ISSANATI LILLAHI TAALA

SAHAJA AKU BERNIAT PUASA ESOK HARI UNTUK MENUNAIKAN FARDHU RAMADHAN PADA TAHUN INI KERANA ALLAH TAALA 

Niat Puasa Sebulan [BACA DI AWAL BULAN RAMADHAN SAHAJA]

NAWAITU SOUMA SHAHRI ROMADHONA KULLIHI 
HAZIHI-ISSANATI LILLAHI TAALA

SAHAJA AKU BERNIAT PUASA RAMADHAN SELURUHNYA 
PADA TAHUN INI KERANA ALLAH TAALA

Psst Apa yang penting ialah bukan lafaz niat tersebut TETAPI apa yang terbit / niat di dalam hati untuk kita menunaikan ibadah tersebut.

Kita tak kan pernah tahu adakah kita mempunyai kesempatan bertemu dengan Ramadhan yang akan datang. Semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari Ramadhan yang lalu.. Semoga Kita sentiasa dalam rahmat Allah.

No comments:

Post a Comment