Oct 24, 2018

Cara mudah semak baki akaun BSN dengan SMS

Hai u olls..kali ni i olls nak share cara mudah semak baki akaun Bank Simpanan Nasional -BSN dengan perkhidmatan SMS

Semak Baki Akaun:
TAIP : BAL <jarak> MPIN
Contoh : BAL 123456
Hantar ke : 36898
Baki GIRO : 8888.88 (CONTOH)

So selain perbankan internet semakan baki dan segala transaksi juga boleh dibuat menerusi perkhidmatan SMS termasuk pembelian PIN kursus.

Dari segi caj yang dikenakan :
Percuma = Untuk satu pertanyaan baki dalam sebulan.[Ketika artikel ni ditulis.]
RM 0.50 = Bagi setiap pertanyaan baki setersunya dalam sebulan.

Dengan servis/perkhidmatan SMS nih kelebihan dan manfaat yang boleh dinikmati u olls ialah
Transaksi /perbankan boleh dibuat pada bila-bila masa dan di mana saja.
Mudah..tak perlu pergi ke bank duduk kat  umah pun boleh cek baki dan buat pindahan/ transaksi lain.
Tidak memerlukan internet.

Sebelum tu PENTING ni tau..i olls nak tekan kan dekat sini nombor MPIN ni rahsia u ols simpan elok2 ye..ianya menjadi rahsia abadi u ols jangan lak share kan no MPIN nih dekat orang lain..Ianya menjadi kerahsian dan dibawah tangungjawab u olls sepenuhnya. So jaga macam u ols jaga nyawa u olls..

Jika berlaku kehilangan telefon bimbit sila hubungi pihak bank untuk tindakan pembatalan dengan kadar segera. Sebab segala transaksi bank terutama online ada nombor TAC/ MPIN yang dihantar menerusi telefon bimbit.

Kalau u olls belum buat pengaktifan perkidmatan SMS ni u olls kena buat step tuh dulu...
So kat bawah ni i olls sertakan jugak cara2 nak buat pendaftaran dan pengaktifan perkhidmatan nih..


Pendaftaran boleh di buat di :

1. Kaunter BSN seluruh Malaysia 

2. Mesin ATM/CDM :
 - Tekan Menu Urusan Lain
 - Tekan Butang Perbankan SMS dan Pendaftaran

Selepas pendaftaran 4 Digit Nombor UAC akan diterima;
SMS pertama 6 Digit MPIN + 2digit UAC

Cara Pengaktifan
Taip ACT <jarak >MPIN <jarak><4digit UAC>XX             
XX tuh merujuk kepada nombor UAC yang dihantar pd SMS pertama ketika pendaftaran.
Contoh  ACT 123456 123456
Hantar ke 36898
Mesej; Perbankan mobile BSN anda telah diaktifkan / gagal diaktifkan..Lebih kurang camtu mesej dia

Panduan Kod Transaksi SMS dan Perbankan SMS ini boleh dirujuk pada laman web BSN
pada fungsi Perbankan SMS

Psst Kalau kita mudahkan urusan orang..urusan kita akan mudah :) 
#sebarkanKebaikan

70 comments:

  1. Kalau cad bank kite tertukar dgn orang...kite boleh check tak sape pemilik Card bank tu.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Kad bnk saya xboleh keluaq sbab salah nom pin.now saya nk buat blk kad bsn kena cas ke x

    ReplyDelete
  4. Sye dh 2 Kali hntar BAL mpin tp xd msj pn smpai kt sye.ape cite ni

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. Saya nk tahu bagi akaun saya je

      Delete
    2. Sy pon nk tahu baki acc bsn sy tggl brapa..
      Sbb sy pnya card bank hilang ..

      Delete
  6. Saya nak tahu baki akaun saya

    ReplyDelete
  7. Saya nak tahu baki akaun saya

    ReplyDelete
  8. Sya nk tgk baki dlam akaun sya

    ReplyDelete
  9. Saya nak tahu baki dalam akaun saya

    ReplyDelete
  10. Saya nak tahu baki dalam akaun saya

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  12. Saya mahu semak akaun bank bsn istri saya mengguna kn telefon mudah alih.mcm mana cara

    ReplyDelete
  13. Kalau lupa no pin kena buat balik??

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  16. Saya nak cek no akaun saya bsn

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  18. Camne cara sy nk tukarkn no tepon lme ke baru..ade cara tak selain gi kaunter bank@atm..kerana saya nk berurusan byaran online xblh..bank ade no fon lme sy..

    ReplyDelete
  19. Klu lupa no akaun bsn ,cmna lak

    ReplyDelete
  20. Cara dapatkan number akaun secara atas talian macam mana ye.sebab saya dh lupa no akaun saya

    ReplyDelete
  21. Macam mana nak dapatkan balik nombor akaun saya.saya dh lupa tambahan buku akaun saya hilang

    ReplyDelete
  22. Sori lambat reply..Saya bukanlah staff BSN hanya berkongsi info/ maklumat. Posting ini mungkin tidak relevan lagi pada masa akan datang kerana tertakluk kepada kesediaan perkhidmatan SMS yang disediakan oleh pihak Bank.

    1. Cara nak semak baki seperti yang saya telah post sebelum ini. Boleh rujuk cara2 tersebut.
    2. Mohon jangan berkongsi makumat peribadi dan no akaun bank tuan/puan kepada umum.
    3. Jika kad/buku hilang dan sebagainya saya sarankan tuan/puan ke ATM branch yang berdekatan untuk blok kad dan membuat kad dan lain-lain perkara berkaitan di kaunter Bank.

    Harap menjawab dan membantu tuan/puan..



    ReplyDelete
  23. Tuan pergi ke bank..Pihak kaunter bank mungkin boleh membantu membuat semakan melalui nombor kad pengenalan. Seterusnya tuan boleh mebuat semakan lain-lain perkara. Sila rujuk pihak bank tuan untuk maklumat lanjut.

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  25. cmne nk kemaskini no fon yg bru kt acc dalam talian eakk ??

    ReplyDelete
  26. Mcm mno sy nk cek baki dlm bank sy ado brpo

    ReplyDelete
  27. Hye... sya nk tau num acc bank sya bsn? Sya nak kemaskini num fon sya kt acc dalam talian?

    ReplyDelete
  28. Mcm mn sya nk tahu no account sya?

    ReplyDelete