Jul 24, 2015

Cara mudah buat video animasi


Hai Peeps.. Hari nih i olls nak share cara mudah untuk menarik perhatian audience melalui pembikinan video yang awesome. Caranya adalah menggunakan Powtoon. Video yang dibuat boleh diletakkan pada laman u olls samada u olls jual some produk atau untuk tujuan pengajaran..Video yang dihasilkan boleh juga untuk  pelbagai tujuan bagi  penyampaian maklumat. Yang utama  dapat menarik perhatian..Tak perlu skill yang hebat sangat  pun..cukup sekadar imaginasi dan kretip yang macam mana u olls nak.. Tools dan templet tinggal pilih aje..

I olls dah pernah menggunakan  powtoon nih...Its free..Ianya adalah berasaskan web base means.. online tak perlu install. Selain video Powtoon jugak provide slide presentation macam power point. Pengalaman i olls bersama Powtoon nih ialah melalui video yang i olls buat untuk jkmwpkl..Lets roll it!

Powtoon nih sangat sesuai bagi cikgu untuk gunakan sebagai bahan pengajaran. ADA 29 CARA untuk menarik perhatian student without raising your voice yang di kongsi oleh Powtoon.Osem bukan?..Lagi sekali ianya free..kalau nak bayar untuk premium apa salahnya.Banyak features lain yang u olls boleh dapat. Banyak jugak tutorial yang disediakan.. U olls boleh jugak pilih mana2 templet untuk digunakan so tak perlu nak buat dari scratch..

Ok. kalau u olls bukan lah ahli premium yang hanya ambil free package, tapi nak embed video tuh untuk standalone play..macam main dekat PC/lappy tanpa bersambung dengan internet..sebagai contoh untuk montaj bagi majlis tertentu.. caranya ialah dengan publish ke youtube..Make sure ketika proses publish pilih public view.. dengan syarat u olls ada account youtube.Nak buat account youtube cukup sekadar ada account email..kemudian download video tersebut dan seterusnya tukar setting public ke private jika ianya bukan untuk tontonan umum dari youtube..

Kalau bukan untuk standalone play...means melalui capaian internet (online) just follow embed dan sharing instruction selepas video siap dipublish..

Actually banyak yang u olls boleh explore dan gunakan Powtoon untuk menghasilkan video yang menarik..Kalu nak buat iklan jual produk cam tudung pon boleh. Nak letak muka u olls dengan gaya tudung pada cartoon tuh pun boleh... I'm wanna share some idea ..heheeh..Nak tahu apa lagi yang u olls boleh buat dengan Powtoon nih roll dia punya blog..banyak info di situ..

Daa..Selamat mencuba!
Psst Semakin kita banyak belajar / meneroka baru kita akan sedar ilmu tuh banyak cabang dan luas. And we will realize that kita sebenarnya bodoh..dan harus banyak meneroka..kerana kita hanya punya sedikit ilmu.. :)


2 comments:

  1. powtoon ni boleh letak video kita ke?

    ReplyDelete
  2. hemm i olls blum pernah cuba tapi actually boleh..same like upload pic.. :)

    ReplyDelete