Oct 11, 2015

Faedah dan cara setting google public DNS

Hai peeps..hemm time2 petang cmnih agaknyer u olls tengah wat pe la ek? kat sini hujan..best jugak atleast leh bawa jerebu lenyap pergi meninggalkan jejak daki..Anyway agak lama i olls tak update n share something dekat u olls semua..biasalah lately sibuk dengan kerja dan ping pong game. Actually banyak jugak yang nak dikongsi..ale2..hilang dek kesibukkan dan kemalasan hamba..hahahh.merepek suda..

Faedah dan cara setting google public DNS jadi entry petang nih
ok now i olls nak share pasal DNS google. DNS nih i olls ada sentuh sket mase roll story tentang browser aviator pada entry sebelum nih..ingat lagi tak?

DNS tuh stand for Domain Name System. Bila u olls search syisziee.blogspot.my terus akan terpapar pada browser kan? Tapi pernah tak u olls terfikir macam mana komputer beroperasi dan memanggil site tuh?

Computer akan menterjemahkan sesuatu site yang kita sedang browse berdasarkan IP. So ketika u olls berhubung dengan internet dan searching sesuatu site contoh google.com. Komputer u olls akan mencari site tu berdasarkan IP google tersebut. Setiap komputer yang berhubung dengan internet ditandai/ memegang 1 IP sebagai tanda untuk dikenali.

Ringkasnya DNS nih adalah sebagai penterjemah yang akan translate domain (google.com ) kepada IP Address. Domain pulak memudahkan kita untuk ingat. Lets imagine kalu u olls nak browse sesuatu site hanya dengan menggunakan IP..kan susah nak ingat (nombor 4 ruang digit.  cth 127.0.0.1) kalau banyak site kan dah susah so domain digunakan. Mudah u olls nak ingat sesuatu site kan?

Ok..apabila u olls searching ke sesuatu site ianya akan mengambil masa. Biasanya local internet service provider tak ada DNS server yang laju dan akan mengambil masa untuk paparkan site2 yang u olls nak browse..
So untuk itu, i olls akan share jugak dengan u olls tentang google public DNS: Faedahnya
1. Ianya akan membantu memberi lonjakan kepada rangkaian net u olls ketika u olls browse. Dengan kata lain lebih laju berdesupppp hahaha..
2. Meningkatkan keselamatan (psst setting ini berguna dan bermakna especially ketika layari internet banking)

Now i olls nak tunjuk cara-cara  untuk setting google public DNS.
1. Control Panel > Network and Internet >Network and Sharing Center
2. Pilih jenis network connection yang anda gunakan contoh Local Area Connection or Wireless
Dalam kes ini i olls menggunakan wireless.
3. Klik Properties
4. Klik pada internet protocol version (TCP/IPV4)
5. Properties.
6. Masukkan google public DNS seperti berikut;
 Preferred DNS Server : 8.8.8.8
 Alternate DNS Server : 8.8.4.4
7. klik OK.Done!!

 DNS Server 







No comments:

Post a Comment