Oct 1, 2015

cara mudah auto backup excel file

Hai peeps..hari nih i olls nak share cara mudah auto backup excel file u olls. Cara ini akan dapat membantu/ mencegah sekiranya PC u olls diserang virus shortcut atau ransomware. Penyakit/ attacking ini akan menyebabkan u olls tidak boleh membuka file2  kerja u olls dan akan meminta u olls membuat bayaran jika ingin membuka file tersebut.  Apabila serangan telah berlaku damage tetap terjadi. So, terpaksa la format PC kan..So dengan cara ini dapat menyelamatkan file u olls kerana u olls masih mempunyai file backup yang mana attacking tidak mengganggu extension file backup. So restore semula file backup setelah PC kembali pulih dan file2 kerja u olls dapat digunakan semula.. Ini menerusi pengamatan i olls..

Setelah u olls buka file backup u olls boleh save as semula kepada file .xlsx I olls akan terangkan details dengan roll this cara
cara mudah auto backup excel file:

  1. Buka excel file
  2. Klik save as
  3. Namakan file tersebut. Contoh: buku1.xlsx
  4. Klik Tools (Ianya bersebelahan dengan butang save)
  5. Pilih General Option 
  6. Tandakan pada kotak "Always create backup"
  7. Letakkan katalaluan pada file berkenaan. (Optional- Nak letak boleh tak letak pun tak apa. Nak lebih secure letak la password tapi kena la ingat YER..kang haru nak trace balik password ;D ).U olls juga boleh meletakkan katalaluan pada option modify. Excel akan prompt u olls untuk memasukkan katalaluan sebelum u olls dapat mengubah file berkenaan.
  8. Klik Ok. [File u olls akan dibackup secara auto. File backup tersebut juga akan di update secara auto sekirnya terdapat sebarang perubahan/modified yang u olls telah lakukan].Extension  File backup bagi excel file adalah .xlk
  9. Untuk menyemak; 1 File excel bernama backup of buku1.xlk akan create bersama di mana lokasi file u olls disimpan. Contoh Dalam kes ini buku1.xlsx disimpan di desktop maka file backup tersebut juga berada di desktop.
  10. File Backup tersebut boleh dibuka dan disimpan semula (Save as atas nama yang sama/ nama lain) Kes ini boleh digunakan untuk mendapatkan semula file2 asal  u olls yang telah dirosakkan. 
 Psst cara auto backup ini juga boleh digunakan untuk program microsoft office samada ms word, power point dan sebagainya.

 
cara mudah auto backup excel file 




No comments:

Post a Comment