Oct 13, 2015

2 kaedah screenshot pada dekstop/laptop

2 kaedah screenshot pada dekstop/laptop.   Dengan kata lain print screen. I olls terpanggil nak share cause 2 kaedah ini berguna untuk u olls menghantar sesuatu screen sebagai rujukan/ lampiran kepada individu lain / berkongsi info / ianya dapat menyelesaikan masalah berhubung sesuatu aplikasi.

Contoh senario: u olls menghadapi masalah tentang sesuatu kerja/ menggunakan sistem secara atas talian. U olls ingin bertanya kepada helpdesk atau seseorang individu lain tentang permasalahan u olls yang berada di pelbagai lokasi lain. So kaedah screenshot ini dapat membantu  helpdesk/IT admin menyelesaikan masalah dengan lebih mudah dan cepat rather than membaca dan mendengar permasalah u olls melalui karangan emel/telefon dan sebagainya, yang mana mungkin u olls menggunakan terma2 yang berlainan.

Lets roll 2 kaedah screenshot berikut:

Kaedah 1

  • Tentukan imej pada screen yang di inginkan.
  • Tekan Print Screen SysReq pada keyboard u olls untuk mendapatkan paparan imej (snapshot)yang dikehendaki (Kekunci tersebut berfungsi seolah seperti copy atau Ctrl + C dengan menyalin /snap paparan screen..) 
  • Paste atau press Ctrl + Z untuk menampalkan screen tersebut samada di paste pada ms word sebagai file document atau paint sebagai imej. Snapshot tersebut juga boleh di tampal/ paste pada format HTML seperti outlook email.


Kaedah 2
Tahukah u olls bagi pengguna Windows, Microsoft telah menyediakan perisian snipping tool untuk tujuan screenshots.
  • Tentukan imej pada screen yang di inginkan.
  • U olls boleh dapati perisian tersebut di Start Menu>All Programs> Accessories > Snipping Tool ; ATAU Taip word snipping pada ruangan search di Start Menu.
  • 1 kotak kecil Aplikasi Snipping Tool akan terpapar dan Kursor akan seperti Tambah.
  • Lakarkan screen yang ingin disnap dan Save. Snipping tool akan menyimpan file u olls atas format imej.
  • Dengan snipping tool u olls boleh terus share imej melalui function send snipp.
   
Snipping1

Snipping2

No comments:

Post a Comment