Sep 6, 2015

Cara akses internet via USB Tethering Smartphone Modem

Hahh i thinks this is pretty good tips Angkat bakul la pulak kan..hehee. Anyway jangan stop..Baca hingga abis dulu..especially kepada u olls yang sentiasa connected to the internet.. Easy to say tak boleh tiada internet.. Tips ini untuk pengguna Android. Macam yang i olls test adalah menggunakan Samsung .Tip yang i olls nak share nih juga adalah berguna kepada u olls bagi masalah macam di bawah nih:

1.Ada masalah nak melayari internet using wifi laptop lagi2 connection slow/bad esepcially ketika u olls travel, while smartphone u olls menunjukkan good connection.

2. Data plan u olls dah almost abis..or kena bar or line internet kat umah u olls kena bar..

So bagi kes di atas solution dia adalah dengan USB Tethering untuk membolehkan u olls akses kepada internet lagi2 kalau ada kerja urgent guna laptop.

Sebelum tuh mesti ada yang tanya tethering tuh apa.. Ok fungsi tethering nih adalah membolehkan u olls berkongsi 1 device internet connection kepada beberapa device yang lain. Contoh yang biasa. data plan internet u olls (3G,4G)pada smartphone di kongsi oleh beberapa laptop.

Cara ini u olls boleh tethered dengan data plan smartphone u olls bersama laptop atau dengan tethered wifi connection.
Beza antara 2 cara di atas adalah:
Jika u olls tethered dengan data plan seperti contoh yang i olls mention tadi menggunakan 3G/4G pada smartphone uolls, ianya berkongsi dengan beberapa device. So tentunya akan melibatkan cost yang u olls akan kena charge melalui mobile carrier masing-masing spt celcom/maxis /digi n etc bergantung kepada jumlah aksess.(gigabytes/megabytes). 

Berbeza dengan tethering wifi dengan syarat u olls dapatkan password bagi aksess kepada wifi tersebut Cth rumah/hotel/sekolah/pejabat (di mana lokasi anda ketika itu). So dengan ini u olls tiada dikenakan sebarang charge...yehaaaaa lagi2 kalau nak tengok movie..

Apa yang anda Perlukan???
 Smartphone/ Android device , laptop dan USB Cable.

USB cable digunakan untuk menghubungkan smartphone u olls dengan laptop.

CARA2:
Lets roll Cara akses internet via USB Tethering Smartphone Modem:
  1. Pada smartphone u olls,Cari Settings > More networks> > Tethering and portable hotspot
  2. Sambungkan USB cable dengan smartphone dan laptop u olls.
  3. Thick USB Tethering.
  4. Buka Browser (mozilla/chrome/opera) dan enjoy surfing internet.
  5. Done!
Psst u olls boleh check speed connection u olls dekat sini. http://www.speedtest.net/

No comments:

Post a Comment