Feb 10, 2016

8 Manfaat menunggang kuda

Semalam punya story..
Well balik ke kampung aktiviti macam nih sangat seronok dan happening. Selain dapat release stress..Anyway berkuda amat baik untuk kesihatan, it is great and fun exercise..Banyak benefit selain enjoyment, ianya mempengaruhi mental, fizikal dan emosi kepada rider..Wow really feel attach to the Blacky. The horse's name that i ride..

Untuk pengetahuan u olls, kuda nih dia tak mengigit tau..kalau nak ambil makanan yang diberi dia hanya menggunakan bibirnya yang munggil tuh..HAHAH.Kuda sangat mudah mesra dan dia boleh feels orang yang cuba mendekati dia.. 1st kali try dekat dan sentuh ubun-ubun dia..bermanja dengan dia...boleh jugak kiss.(huhu tanda salam kenal i olls with Blacky) supaya dia dapat hadam dan memorize i olls.

U olls boleh bercakap dengan dia..apabila u olls dah sentuh dan bercakap dengan dia..so next time dia dapat mengenali u olls so banyakkan sentuhan dan sembang dengan dia..Sometimes ada kuda yang agak sombong tapi u olls kena pandai steer dia.. or give the instruction. Boleh jugak acah2 garang kalau dia tak dengar kata..So dia akan respect dan mudah dengar kata..tapi jangan sesekali pukul dia ok!!! (Psst Don't say that i'm not warning u ok..if depan i, i sendiri yang smash u olls.)

Apabila u olls mula dekat setapak dengan dia jangan undur kebelakang semula macam takut2 gitu. Gerakan itu akan dapat dibaca oleh kuda ; bahawa u olls tidak bersedia dan dia akan acuh dan tak acuh dengan u olls.

Kalau nak suruh kuda yang u olls tuh bergerak bila mana u olls riding..kaki u olls kena tepuk kat perut dia ketika u olls mengemudi. Hah kena pakai kasut ye seeloknya untuk safety. Selipar/ sandal not suitable, it dangerous and may cause injury to rider. Tangan yang pegang tali tuh jangan ditarik kuat kang tercekik pulak kuda tuh..if u olls tarik  kuda akan stop ketika u olls riding..Untuk ke kanan atau kekiri hanya tarik tali perlahan ikut arah..kanan dan kiri. Nih ilmu dan pengalaman i olls yang seposeng..huhuu. Ok now nak share kebaikan menunggang kuda. 

8 manfaat menunggang kuda

  • Otot tubuh dan semua organ bergesaran akan teransang secara optimum.., menyokong tulang belakang..tubuh badan menjadi sihat. Boleh feel u olls..Kepada yang ada sakit belakang muda2 tuh boleh cuba.
  • Develop ur balance n coordinate
  • Feel as leader..dan pahlawan..Raise ur Confident..Macam pahlawan perang zaman nabi. (Psst :  Selawat dan Salam kepada Junjungan besar Nabi Muhammad; sallallahu alaihi wasallam)
  • Release stress
  • Menghidupkan semangat juang nabi (sallallahu alaihi wasallam) ketika di medan perang
  • Membakar kalori.
  • Kawalan mental cause u olls nak steer the horse yang bergerak mengikut kadaan persekitaran dan kawasan
  • Semakin bertambah pengalaman sebabnya setiap 1 event tuh 1 pengalaman baru untuk u olls bersama dengan kuda tuh either untuk mengenali diri/sifat u olls sendiri atau sifat kuda tersebut.





No comments:

Post a Comment