Aug 17, 2015

cara solve 'program has stopped working'

Baru2 nih i olls agak bz dengan badminton games..sibuk cam Lee Chong Wei jugakk.. :) then i olls diserang demam selsema.. so this weekend lepak dan hari2 i olls sangat bosan seperti bercakap dengan dinding..hahaha ok back to the topic..
Entry i olls this time more technical. I olls terpanggil nak share dekat u olls cara nak solve kalau u olls face issue "program has stop working". Actually harituh i olls jumpa error nih terjadi pada apache.. apache has stop working.. mesti ada yang tanya apa ke bendanya apache bagai tuh? ok apache tuh bukan la sejenis nuts..ianya program HTTP Server yang akan menempatkan file untuk paparan pada web server..kira cam enjin/program untuk paparan web..I olls tak nak story panjang pasal apache nih..seorang programmer akan biasa dengar term nih..cuma tips yang i olls nak share nanti nih bukan hanya terpakai untuk apache program je tapi kebanyakkan program/application yang tiba2 crash dan program u olls tak boleh nak running as usual..Sometimes Sebelum nih tak penah ada masalah masa u olls install dan program dapat berjalan,tiba2 lak jadi crash. Sometimes baru je download dah jadi macam tuh..kemungkinan software yang di download tak compatible dengan spek PC/lappy u olls. Kalau u olls teliti rajah error kat bawah nih ada mentioned, Problem APPCRASH, Application Name : httpd.exe

apache has stopped working

Lets roll cara solve/atasi program has stopped working:
1. Cari Computer > Right Click > Properties >  Advance System Setting> Advance> Setting
  atau
 Cari Control Panel > System & Security> System > Advance System Setting> Advance> Setting
2. Pilih Tab Data Execution Prevention
3. Make sure pilihan pada radio button ke dua dan Add program yang crash. dalam kes ini httpd.exe (apache). Jika program yang crash ialah game so pilih game berkenaan.
Cari path httpd.exe. Ianya terletak pada folder apache > bin >httpd.exe. depending drive C:// OR D://
Contoh : C://xampp/apache/bin/httpd.exe
Kalu u olls guna xampp folder apache terletak dalam folder/directory xampp. jangan cari kat System32 lak :)
4. Apply > OK

Good Luck!


Rujuk rajah kat bawah nih:

1.Advance System Setting









2. Data Execution Prevention

3. Apache program added



No comments:

Post a Comment